Bedrijfsoverdracht in het Midden- en Grootbedrijf

YES Corporate Finance (YES CF) is zeer ervaren in het begeleiden van bedrijfsoverdrachten, fusies en overnames (Mergers & Acquisitions, M&A Advisory) met meer dan 100 jaar gezamenlijke transactie ervaring.

Een bedrijfsoverdracht is een intensief en uitgebreid proces 

Gaat u richting de pensioengerechtigde leeftijd of denkt u aan een vervroegde oude dag? Wilt u een deel van uw vermogen veilig stellen? Of heeft u een andere reden waarom u denkt aan de verkoop van uw bedrijf? Voor de meeste ondernemers is een bedrijfsoverdracht een once in a lifetime gebeurtenis. Wij bij YES Corporate Finance begrijpen dat een bedrijfsoverdracht, naast een belangrijke financiële kwestie, ook een emotioneel proces kan zijn, waar we u te allen tijde zullen ondersteunen.

U kunt meerdere redenen hebben voor uw bedrijfsoverdracht. Veel genoemde redenen zijn: de noodzaak of wens tot opvolging buiten de familie, de wens tot groei of uitbreiding, of zoeken naar financiële zekerheid. Een belangrijke zaak is natuurlijk een goede prijs. Er zijn echter meer belangrijke zaken, zoals dealstructuur. Denk hierbij aan wat u ontvangt in cash en hoeveel in de vorm van bijvoorbeeld een vendor loan (het verstrekken van een (achtergestelde) lening van verkoper aan koper), waarbij ook milestones aan verbonden kunnen zijn. Andere zaken die kunnen spelen zijn, hoe lang u moet aanblijven als management lid, of de integratie van uw onderneming met bijbehorende strategiewijzigingen, in een nieuwe moedermaatschappij. Daarom wilt u tijdens het gehele verkooptraject optimaal ondersteund worden. Daarop spelen wij als YES CF in. Bij ons kunt u rekenen op de inzet van een team toegewijde experts die glashelder met u communiceert.

Neem contact met ons op

Wij spreken (te) vaak ondernemers die een bedrijfsoverdracht toch onderschatten. Een goede voorbereiding is het halve werk en voorkomt het mislukken van de deal of een verkoop met een suboptimale uitkomst. YES CF kent het klappen van de zweep en kan u begeleiden bij het voorkomen van veelgemaakte fouten. 

Een bedrijfsoverdracht vereist een zorgvuldige voorbereiding en kan langer duren dan op voorhand ingecalculeerd is. Daarbij kunnen onder andere de volgende aspecten een rol spelen: Strategie, cultuur, emotie, waardering & prijs, financiering door de koper, onderhandelen, juridisch, fiscaal, erfrecht, due diligence, pensioen & risico’s, IT en milieu.

De koper moet goed bij u en uw onderneming passen en de transactie moet tegen de juiste prijs en voorwaarden geschieden. Met name de (mis)match tussen de (bedrijfs)culturen wordt vaak onderschat. 

Hoe groter de overname des te meer stakeholders kunnen er betrokken zijn: aandeelhouders, bestuurders, management, OR, personeel, klanten, leveranciers, familie, vakbonden, ACM, SER en sectorale toezichthouders. Een ervaren overname adviseur helpt u bij het managen van de gesprekken met de stakeholders. 

Waarom hebben klanten vertrouwen in ons?

  • Een gedegen aanpak en een no-nonsense mentaliteit
  • Onafhankelijk advies
  • Korte lijnen: één van de partners is van begin tot eind uw persoonlijke aanspreekpunt
  • Ownership: wij voelen ons mede-eigenaar van uw vraagstuk
  • Iedere partner heeft meer dan 15 jaar ervaring en kennis van financiering én overnames. Deze combinatie is belangrijk om succesvol te kunnen zijn
  • Zeer groot netwerk, waardoor wij unieke verbindingen voor u kunnen leggen in binnen- en buitenland
  • Samenwerking met ABN AMRO Bank bij overnames in het MKB-segment
Neem contact met ons op

Maak kennis met één van onze specialisten.

Arjan Boonekamp

Managing partner

Succesvolle transacties

Laméris Ootech

3 juni 2021

Landlane Capital

7 mei 2021

Het laatste nieuws over bedrijfsovernames

3 juni 2021

Management buy-out bij Laméris Ootech

28 mei 2021

Retail dataverzamelaar Datlinq verkocht aan Roamler