Na afsluiting van een succesvolle overname, financiering of verkoop, zeg je YES!… Vandaar de naam van YES Corporate Finance. Oprichter Arjan Boonekamp (53) en zijn Rotterdamse zakenpartner Vincent Hafkamp (47) openen de juiste deuren voor dga’s en mkb+ ondernemers.
YES! Dat klinkt als tsjakka!
Arjan: ‘Ja! We zijn chronisch positief bij YES. Mensen en bedrijven helpen, dat is de reden waarvoor ik elke dag mijn bed uitkom.’
Vincent: ‘Flow in het werk is belangrijk voor mij. Niet de laatste eurocent uit een deal willen duwen, maar het transactieproces prettig maken voor álle partijen. Die moeten vaak nog jaren met elkaar verder.’
Fascinatie voor financiën?
Arjan: ‘Op mijn vijftiende experimenteerde ik al met aandelen. Ik studeerde bedrijfseconomie en werkte jaren bij ABN Amro. In 2010 kriebelde het ondernemerschap. Dat heb ik niet van een vreemde. Mijn familie barst van de ondernemers, van drankengroothandel tot supermarkt. Vandaar mijn voorliefde voor familiebedrijven en het mkb.’
Vincent: ‘Als tiener wilde ik al bankier worden. Toen gevoed door iemand uit mijn directe omgeving. Een flamboyante man, krijtstreeppak en dik salaris. Toch was mijn eerste baan bij een investeringsmaatschappij. Vervolgens werd ik bankier bij ING en vóór YES stond ik aan de wieg van de Nederlandse tak van RiverBank. Pionieren…’
Genoeg grijze haren dus…
Vincent: ‘Iets minder grijs dan Arjan, haha, maar met ruim twintig jaar ervaring heb ik het spel van alle kanten gespeeld. Matchmaking, wat wij eigenlijk doen als adviseurs, past het beste bij mij. Bij YES ben ik op mijn plek. De financieringsmarkt is aan het kantelen. De grote huisbanken keren zich af van het mkb en voor verschillende vraagstukken zijn nu tal van andere financieringsoplossingen. Best een doolhof voor ondernemers. Wij wijzen de weg en openen deuren. Mijn netwerk aan de financieringskant is groot, met veel Nederlandse maar ook buitenlandse partijen. We hebben daarnaast een strategische alliantie met ABN Amro met toegang tot sectorkennis en voeren de transacties uit van bedrijven met een winstgevendheid (EBIT) tussen de circa 1,5 en 15 miljoen.’
Arjan: ‘Er is momenteel een uitstekende markt voor kopen en verkopen binnen de categorie van bedrijven met een omzet van 5 tot 150 miljoen. Deze mid-market is onze doelgroep. Ook oud-ondernemers, die hun zaak hebben verkocht, willen blijven investeren. Wij waarderen een bedrijf, maken het verkoopklaar, zoeken kopers, verkopers, targets, financiers, onderhandelen en sluiten de deal. In binnen- en buitenland. Naast Rotterdam houdt YES ook kantoor in Utrecht, vanaf 2024 wordt dat Amsterdam, en we zijn aangesloten bij een internationaal corporate finance-netwerk, AICA, actief in 40 landen.’
Hete vuren?
Arjan: ‘Ook! Een goede deal gaat altijd eerst drie keer kapot. Dus er zijn altijd crisissituaties. Doorzettingsvermogen en creativiteit vormen de rode draad in mijn bestaan. Gaat het niet linksom, dan wel rechtsom. En ik blijf altijd vrolijk.’
Vincent: ‘We zijn dealmakers. Wij willen naar die finish. Maar je moet wel kunnen relativeren. We hebben een jong team. Ik probeer ook altijd lol op de werkvloer te brengen. Dat heb ik zelf ook gewaardeerd toen ik net begon.’
Dat klinkt als topsport…
Arjan: ‘Doelen stellen. Strategie bepalen. Tegenslagen incasseren en elkaar soms uit de put trekken. Doorzetten. Het wedstrijdelement herken ik ook. Zelf ben ik ook sportief. Ik houd van tennis, golf en hardlopen. Al vrees ik dat Vincent mij eruit loopt… En Formule 1. Als Max moet rijden in Japan, zet ik mijn wekker.’
Vincent: ‘Onlangs heb ik nog een triatlon gedaan. Goede vergelijking met hoe wij ons werk doen: er zijn meer manieren om van A naar B te komen, elk met zijn eigen uitdagingen. Voor mijzelf is sport een uitlaatklep. Na een dag zittend en bellend doorbrengen fysiek alles geven, rennend, fietsend of op het hockeyveld.’
Zegt YES weleens ‘nee’?
Vincent: ‘Deze wereld zit vol praatjesmakers. Een eerlijke vraag krijgt van ons een eerlijk antwoord. Soms betekent dat ook een eerlijke nee als we denken niet de beste adviseurs voor een klant te zijn. Niet altijd een fijne boodschap.’
Arjan: ‘Je stap samen met een klant in een bootje, soms voor een paar maanden, soms voor een jaar, voordat je ergens aankomt. Het is dan wel fijn als je te maken hebt met aardige mensen en een mooi bedrijf. We gaan alleen samen in zee als we daadwerkelijk kunnen helpen.’
Bron: Friends in Business magazine, oktober 2023