Wilt u uw onderneming verkopen? Zorg dan dat uw onderneming ook echt “klaar” is voor een verkoop door een zogenaamde “Vendor Assist” uit te laten voeren. Dit vergroot de kans op een succesvol verkooptraject aanzienlijk.
Met een Vendor Assistance onderzoek wordt uw bedrijf grondig doorgelicht, ontvangt u concrete verbeterpunten om uw bedrijf zo goed mogelijk te presenteren en wordt onnodig waarde bederf gedurende het verkoopproces. Belangrijkste redenen:
- De betrouwbaarheid van de cijfers wordt niet (meer) in twijfel getrokken. Dit geldt voor historische cijfers en prognoses;
- Deal-breakers worden tijdig geïdentificeerd en (waar mogelijk) geëlimineerd;
- U behoudt de controle over het verkoopproces en komt niet voor verrassingen te staan.
De belangrijkste voordelen van het Vendor Assistance onderzoek:
- Het geeft inzicht in risico’s en knelpunten vanuit het perspectief van een koper:
- Is er sprake van een optimale dealstructuur vanuit juridisch, fiscaal en operationeel perspectief?
- Kunnen Change of Control bepalingen in contracten een deal-breaker vormen?
- Is de onderneming erg afhankelijkheid van één of enkele grote afnemers?
- Zijn alle noodzakelijke vergunningen aanwezig en “up-to-date”?
- Het zorgt voor consistentie van de op te leveren informatie:
- Zijn er managementrapportages en sluiten deze aan op jaarrekeningen?
- Zijn normalisaties op historische cijfers transparant en goed onderbouwd?
- Zijn prognoses realistisch en budgetten in het verleden ook behaald?
- Sluit de orderportefeuille aan op het budget en op de prognoses?
- Het biedt ruimte voor aanpassingen van gesignaleerde verbeterpunten:
- Dient de (juridische) structuur vóór de deal nog aangepast te worden?
- Zijn er carve-out issues die nog vóór de transactie opgelost moeten worden?
- Zijn er juridische claims of fiscale disputen die nog vóór de transactie opgelost kunnen worden?
- Is een structurele verbetering van de werkkapitaalpositie nog mogelijk?
- Kan een sale & lease back constructie de totale waarde voor Verkoper nog vergroten?
- Het draagt er toe bij dat u als verkoper het proces en de informatievoorziening beter kunt controleren. Bovendien voorkomt een Vendor Assist onnodig waarde bederf gedurende het verkoopproces
- U heeft vroegtijdig inzicht in de (bedrijfsspecifieke) waarde drivers en kunt deze goed onder de aandacht van mogelijke kopers brengen, zoals bijv. de genormaliseerde winstgevendheid, de werkkapitaalbehoefte en netto schuldpositie, de kwaliteit van de back office en de waarde van het intellectueel eigendom;
- U kunt de informatie verstrekking aan mogelijke kopers beter doseren, waarbij de meest gevoelige informatie pas een in later stadium wordt verstrekt, zonder daarbij overigens kopers voor verrassingen te plaatsen;
- U wordt zelf niet verrast door de uitkomsten van het boekenonderzoek en geeft kopers daardoor geen kans om de prijs naar beneden te praten.
Wilt u meer weten over de meest voorkomende valkuilen bij een verkoopproces en hoe een Vendor Assistance kan helpen deze te voorkomen? Klik dan hier om het volledige artikel te downloaden. Artikel-Vendor-Assistance-YES-CF-.pdf (673 downloads )
Kom in contact met het deal team

Contact
M: +31 6 8127 1573
E: boonekamp@yescf.nl

Contact
M: +31 6 2024 0533
E: emanuels@yescf.nl